Etiška mada – kodėl verta?

Ši koncepcija gimė dar septintajame dešimtmetyje, tačiau kas ta etiška mada?

We believe that a business or initiative is not sustainable unless the triple bottom line is integrated at the core of business practices and policy, from board level to studio, shop, or factory floor.

Etiška mada – tai dizainas, produkcija, prekyba ir pirkimai, kurių pagrindinis tikslas yra užtikrinti socialinį bei ekonominį saugumą  darbuotojams, produkcijos įgivendinimui ir jos poveikiui aplinkai, bei gyvūnų gerovei. (Dažnai maiškoma su eco-fashion, kurios pagrindinis tikslas aplinkai kuo mažiau kenksminga produkcija.) Taip pat patenkinti esmaos visuomenės poreikius, nemažinant ateities kartų galimybės patenkinti savo poreikių.

10 Etiškos mados principų

  1. Kova su greita, pigia mada, kuri žaloja gamybos bei vartojimo modelius.
  2. Kova dėl teisėtų atlyginimų, saugių darbo sąlygų ir darbuotojų teisių.
  3. Darnaus verslo bei gyvenimo būdo palaikymas.
  4. Toksinių medžiagų naudojimo gamyboje netoleravimas.
  5. Ekologiškų procesų ir medžiagų naudojimas.
  6. Vandens išteklių gamyboje taupymas, minimalizavimas.
  7. Perdirbimas ir energijos išteklių efektyvus paskirstymas.
  8. Darnios plėtros propagavimas.
  9. Resursų planavimas, darbuotojų mokymai, sąmoningumo skatinimas.
  10. Gyvūnų teisės.

Šiandien perkant drabužius neatsižvelgiama nei į jų kilmę, nei kokybę. Svarbiausia kuo mažesnė kaina ir kaskart užsukus į parduotuvę rasti kažką naujo, malonaus akiai. Pamirštama drabužio esmė – dėvėjimas. Na, kiek kartu dėvėjai tuos marškinėlius, kuriuos pirkai už porą eurų  dėl WOW spalvos?

Etiška mada skatina galvoti apie savo pasirinkimą ir pirkti geresnės kokybės drabužius, kuriuos nešiosi ilgiau. Etiška mada apima labai platų įvairių funkcijų spektrą – nuo verslo ir dizaino iki agrokultūros ir socialinės kultūros vystymo.eliud-gil-samaniego-68734

15 Priežasčių tapti etišku vartotoju:

  1. Įvaizdžio formavimas. Vargu ar pirkdama tuos nuostabiai ryškius marškinėlius su palmėmis pagalvojai apie savo įvaizdžio planavimą ir prie ko jie derės.
  2. Racionalus savo poreikių suvokimas. Turbūt nukainuotas storas šalikas nebuvo pati geriausia idėja liepos viduryje …
  3. Sezoninių drabužių kiekio ribojimas.
  4. Sveika, greitai sutvarkoma spinta.
  5. Minimalizmas.
  6. Kilmės žinojimo įprotis. Prieš perkant įprasi skaityti ne tik iš ko, bet kur ir kaip pagaminta prekė. Tai pravers ne tik renkantis drabužius, bet, pavyzdžiui, perkant maistą.
  7. Atradimai. Beieškant kilmės pasipila krūvos atradimų ir istorijų, kurios vers susimąstyti apie pasirinkimą.
  8. Siuvimo technika. Besirausiant tarp etikečių pastebėsi ir siuvimo techniką, ar kaip pasiūtas drabužis.
  9. Antras gyvenimas jau panešiotiems drabužiams. Persiūti, negalima išmesti.
  10. Kūrybingumo skatinimas visai šeimai.
  11. Dėvėtų rūbų parduotuvių atradimai.
  12. Išskirtinumas. Savo kurtu/taisytu drabužiu išsiskirsi iš minios.
  13. Gyvūnai. Tavo dėka bus skriaudžiama mažiau gyvūnų.
  14. Didėjančios santaupos. Net įsigijus brangesnį, bet kokybišką daiktą neretai sutaupoma daugiau nei perkant didesniais kiekiais, bet prastesnės kokybės prekes.
  15. Sveikesnė oda. Taip. Nešiojant kokybiškus audinius oda mažiau dirginama nei nešiojant chemiškai apdorotus. Visi kažkada patyrėm Avataro situaciją, kada po lietingos dienos nusimovę džinsus ir patys pakeitėm spalvą.

Galiausiai, būdami etiškais vartotojais taip pat skatinate savo gimtosios šalies “mažuosius“ nepriklausomus dizainerius, padedate, suteikiate galimybę rinkoje įsitvirtinti jiems, o ne nešate pelną tokioms nuodingoms korporacijoms kaip Inditex. Galų gale kuriate darbo vietas čia ir dabar 🙂

Verta ar ne? Spręskite patys.

jeremy-bishop-127194

Nuorodos:

http://wellmadeclothes.com/articles/WhatIsEthicalFashion/

https://www.ethicalfashionforum.com/the-issues/ethical-fashion

 

 

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s